Heeft het zin om je voorgevel te isoleren?
Woon je in een rijwoning en twijfel je of gevelisolatie echt loont? Dan is ons onderzoek iets voor jou!
Een thuisbatterij, ook bekend als een opslagbatterij voor hernieuwbare energie, wordt vaak gebruikt om overtollige zonne-energie op te slaan en te gebruiken wanneer de zon niet schijnt. Hoewel het verleidelijk kan zijn om een thuisbatterij te gebruiken om je elektrische wagen (EV) op te laden, is dit niet de beste optie. Hieronder vind je een aantal redenen waarom:
Capaciteit:
De meeste thuisbatterijen hebben een beperkte capaciteit, die varieert tussen de 5 en 15 kilowattuur (kWh). Een gemiddelde elektrische auto heeft echter een batterij met een capaciteit tussen de 40 en 100 kWh. Dit betekent dat je de thuisbatterij meerdere keren zou moeten opladen om genoeg energie te hebben om je auto volledig op te laden.
Laadtijd:
Het laden van een elektrische auto met een thuisbatterij zou zeer langzaam zijn. Een standaard laadstation voor thuisgebruik levert ongeveer 7 kW, terwijl de meeste thuisbatterijen slechts 5 kW kunnen leveren. Het laden van je auto zou met een thuisbatterij dus veel langer duren dan met een standaard laadstation.
Gebruik grondstoffen:
Voor de productie van batterijen zijn veel grondstoffen nodig die beperkt en kostbaar zijn. Ook het recycleren kan, omwille van het complex en kostbaar proces, een uitdaging zijn. Door een batterij op te laden met een andere batterij worden de grondstoffen 2 keer gebruikt, waarvan er maar 1 keer efficiënt.
Efficiëntie:
Thuisbatterijen hebben een bepaalde mate van energieverlies, wat betekent dat niet alle opgeslagen energie daadwerkelijk gebruikt kan worden om je auto op te laden.
Kosten:
Je elektrische auto opladen met een thuisbatterij kan duurder zijn dan rechtstreeks laden vanuit het elektriciteitsnet. Met je batterij bespaar dan wel op elektriciteitskost zelf, maar je moet natuurlijk ook rekening houden met de kost voor het aanschaffen en eventueel vervangen van de batterij.
Levensduur:
Het regelmatig ontladen van een thuisbatterij om je elektrische auto op te laden, kan de levensduur van de batterij aanzienlijk verminderen. Dit betekent dat je de batterij vaker zult moeten vervangen, wat extra kosten met zich meebrengt.
Het is veel efficiënter, ook wat de kosten betreft, om rechtstreeks vanuit het elektriciteitsnet te laden. Nog beter is wanneer je zonnepanelen hebt en je de wagen tijdens de dag kan opladen. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar kan ook helpen om je elektriciteitsrekening te verlagen. Kortom een win-win.
Woon je in een rijwoning en twijfel je of gevelisolatie echt loont? Dan is ons onderzoek iets voor jou!
Hoe maak je de toekomst van de bouwsector ciculair? met een portie efficiëntie, logica en hier en daar een snuifje "burgerlijke ongehoorzaamheid".
Een zoveelste trend of DE oplossing om klimaatbestendig te bouwen?
Platte daken bieden heel wat potentieel om de klimaatuitdaging aan te pakken. Het zijn vaak grote, onbenutte oppervlaktes die ruimte kunnen voorzien aan positieve bijdragen voor meer
Met de winterse kou en fluctuerende energieprijzen lijkt het verleidelijk om je huis extra af te sluiten. Maar het gebrek aan verse lucht kan leiden tot een slechte binnenluchtkwaliteit. Dit kan zorgen voor het ontstaan of verergeren van aandoeningen zoals astma, allergieën, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid en irritatie van de ogen, neus of keel.
Je woning luchtdicht afwerken, maar dan wel moeten ventileren. Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar dat is het helemaal niet. Ontdek hier waarom.
Dat is je huis energie-efficiënt koelen door rekening te houden met enkele eenvoudige ingrepen. Hoe je dat precies aanpakt lees je hier.
Plaats buitenzonwering! Wij helpen je bij het bepalen van het type en de soort die bij jou voor het beste resultaat zal zorgen.
Mede dankzij het SURE2050 project, zetten 108 publieke diensten belangrijke stappen richting klimaatneutraliteit in 2050.
Ze zorgen allebei voor warm water en zijn allebei fossielvrij, maar voor welk soort boiler kies je nu best? En waarom?
Groene vingers, maar je hebt te weinig plaats voor meer groen rond je woning? Dan is een groengevel iets voor jou.
Op 6 juli ondertekenden beide organisaties het Vlaams Circulair Betonakkoord. Hiermee geven ze een krachtig signaal om de transitie naar een circulaire bouwindustrie in West-Vlaanderen te versnellen.